klik..klik...tabung kami...=D

Friday, March 2, 2012

4 May : almost break, seriously…I ignore all his call and sms but he never stop trying…

Di rumah, macam-macam yang aku buat. cuti 4 bulan, kalau asyik berehat je mau kebosanan. lebih baik sibukkan diri dengan kerja-kerja rumah. biasakan diri buat kerja rumah. bila lagi nak jadi isteri mithali anak mithali kalau bukan masa-masa cuti macam ni kan. (^_^)


petang itu, sambil mengangkat kain di ampaian, aku berbalas pesanan ringkas dengan dia. kerana susah untuk membuat dua kerja dalam satu masa, aku mengambil keputusan untuk terus menghubunginya. 


 aku : awak buat apa?
dia : tak ada apa-apa. awak?
aku : angkat kain hujan, jemuran dah turun.
(sambil buat nada macam cerita P.Ramlee XD)
dia : eh, boleh pulak sambil telefon.
aku : takpe, saje nak cakap dengan awak.
dia : awak angkat la dulu kain, saya nak main game kejap.
aku : ok....~

serta-merta hari yang tadinya terang-benderang menjadi mendung. tak lama kemudian guruh di langit mula berbunyi menandakan hari akan hujan. hujan dalam hati aku.

setiap kali melibatkan permainan (game), aku akan mula terasa seperti tidak penting di matanya. aku terasa seperti dia lebih mengutamakan permainan dari aku. kata-katanya yang mahu bermain berbanding bercakap dengan aku mula bermain-main dalam fikiran. aku mula rasa tidak bersedia dengan hubungan ini. mula rasa aku tidak cukup memahami minatnya dan aku tidak akan berjaya faham. mula rasa mahu segera menamatkan hubungan ini...

aku :
awak selalu mementingkan game. saya telefon
nak cakap dengan awak tapi awak pilih nak 
main game. baru saya tahu betapa penting
game bagi awak...

dia : 
awak lagi penting dari game la...kenapa fikir
macam tu....

aku :
awak pilih game berbanding cakap dengan saya.
jelas sangat.

dia : 
saya memang tengah main game sebelum awak 
telefon. saya pause sekejap game sebab nak 
angkat panggilan awak...

aku : 
sekarang awak nak cakap saya la yang salah 
sebab halang awak main game?

dia : 
saya tak salahkan sapa-sapa pun. tak nak jadi 
macam ni...

aku : 
hakikatnya awak seolah-olah menyalahkan saya.



dia menghubungi aku dan aku menolak (reject) panggilannya. aku tidak boleh berbicara dalam keadaan marah. kelemahan aku. bagi aku, daripada aku mengeluarkan kata-kata yang akan mengguris hati pihak lain tanpa sedar, lebih baik diam.


aku : 
saya rasa tak ada guna kita teruskan. saya
hanya akan jadi penghalang awak nak buat
sesuatu yang awak minat. saya cuma akan
mengongkong awak.

dia :
saya tak rasa dikongkong pun. jangan macam
ni. takkan sebab game lagi kita bergaduh ...

aku : 
saya tak nak teruskan.

dia :
awak....please....
saya perlukan awak...=(

aku :
saya tak perlukan awak. salam.

dan seterusnya, aku hanya mendiamkan diri. tidak lagi membalas pesanan ringkasnya. aku keraskan hati. aku tahu dia tak salah, tapi hakikat dia memilih permainan berbanding aku cukup buat aku rasa kecewa. bukan kali pertama kami bergaduh kerana permainan, tapi dia tetap tidak serik. hampir setiap 5 minit, pesanan ringkas darinya masuk ke telefon tanganku. sesekali, dia menghubungi tetapi aku menolak. aku memang keras kepala, hati batu dan ego tinggi. aku mengaku. 

dalam pukul 10 malam, dia berhenti menghantar pesanan ringkas. mungkin sudah bosan, atau mungkin ketiduran. di depan keluarga, aku berlakon seperti tiada apa-apa yang berlaku. kebenarannya, aku menangis dalam hati. kadang-kala air mata terlepas juga ke pipi namun cepat-cepat aku seka, tidak mahu adik-adik yang lain melihat aku menangis. akju tidak akan menangis di depan keluarga aku. aku tidak mahu nampak lemah di hadapan mereka. mungkin ini ego sebagai seorang anak sulung. 

aku tidur malam itu ditemani linangan air mata. air mata kecewa dengan sikapnya dan menyesal dengan sikap aku sendiri. 

dalam pukul 2 pagi, aku terjaga kerana mendapat pesanan ringkas darinya. dia memohon maaf kerana tertidur dan meminta aku menjawab panggilannya. aku tetap berkeras. namun pesanan ringkasnya tetap aku balas.

aku :
dah la awak.

dia : 
saya tak mahu sudah. saya nak awak. saya
nak kita kekal. 

aku :
tak ada gunanya. saya tetap akan terus 
halang awak dari main  game, dan kita 
akan terus bergaduh.

dia :
game ke jadi punca kita bergaduh? baik.
kalau macam tu, saya akan berhenti. 

aku :
tak perlu. biar saya je berhenti. berhenti
berhubung dengan awak. 

dia :
sebab game lagi kita bergaduh sampai nak 
putus. sebab game lagi awak rasa diri awak
tak penting. semua sebab game. awak tak 
rasa ke betapa pentingnya awak bagi saya?

aku : 
tak.

dia : 
sebab game kita berpisah. mungkin game 
semalam game terakhir yang saya main. 
game yang buat cerita yang saya bina 
hancur. game yang buat impian saya musnah.
saya takkan sentuh game dah.

aku :
"mungkin" ?

dia :
awak tetap tak nampak kesungguhan
saya kan. baik. saya janji tak akan main 
game dah sebab game jadi penyebab
cerita kita putus di tengah jalan.

aku : thanks for everythings...

serta-merta air mataku tumpah, mengalir tidak berhenti. aku menangis semahu-mahunya menyesali keputusan yang memakan diri aku sendiri. tapi untuk berundur, tidak sesekali. aku aku lebih tinggi dari rasa menyesa
pagi itu aku bangun untuk solat subuh dan teringat akan dia. rutin aku setiap hari mengejutkan dia. rasa janggal tanpa dia. aku mengambil telefon dan menghubunginya. belum sempat berdering, aku letak. aku dail semula, dan letak kembali. akhirnya aku cuba mengumpul kekuatan menghubunginya sehingga dia mengangkat. 

dia : helo...assalamualaikum....
aku : .....
dia : sayang, cakap la...
aku : bangun subuh.
dia : kita masih bersama kan.kan
aku : subuh dulu.
dia : ok. tapi kita tetap akan bersama.
tu janji saya.

aku terus meletakkan panggilan. tidak sanggup untuk terus mendengar. aku segera ke  bilik air untuk berwudhuk dan menunaikan solat. lepas subuh, dia menghantar pesanan ringkas meminta aku tidak meninggalkannya. kami berbalas pesanan ringkas. tetapi bukan bergaduh, tapi lebih kepada meluahkan perasaan. aku menerangkan kepadanya apa yang aku rasa dan dia berjanji untuk lebih sensitif dengan perasaan aku. semudah itu kami berbalik.

and will never ends.

bukan semudah itu kami berbaik, tetapi semudah itu dia menerima sikap aku dan terus bersabar dengan kerenah aku.



bersambung.......

4 comments:

  1. La , takkan pasal game pun nak gaduh . Huu , relax .

    ReplyDelete
  2. hehe...entah pape saya kan...(^_^)

    ReplyDelete
  3. SERONOK MEMBACA,,SAYA PON RASE TERABAI BILA SIDIA KUSYUK MAIN GAME..SEBENARNYA RMAI YG RSA MCM APA KITA RSA..TPI XELOK LAH KITA HALANG APA YG DIEORG MINAT...

    ReplyDelete
  4. saya tahu ramai perempuan yang rasa apa yang saya rasa...
    hehehe...(^_^)

    ReplyDelete