klik..klik...tabung kami...=D

Tuesday, February 14, 2012

22 Apr : another long quarrel, I hate game!

sekejap panas, sekejap redup....
nanti baru sekejap panas, tiba-tiba terus hujan lebat....


permainan (game) bola kesukaannya, PES. aku tak pernah tahu kewujudan permainan video seumpama itu sebelum ini meskipun dua orang adik lelaki aku mempunyai minat yang sama dengan dia. tapi apa yang aku tahu, aku tidak suka PES. PES selalu jadi punca kami bermasam muka.


berbalas pesanan ringkas sudah jadi rutin kami. kadang kala, dia memulakan perbualan, mencari topik yang sesuai untuk dibualkan. kadang kala, itu kerja aku. berbalas pesanan ringkas sambil melakukan kerja lain sudah jadi kebiasaan bagi aku. aku akan pastikan pesanannya berbalas dengan segera, kerana tidak suka membuat dia tertunggu-tunggu walaupun aku tidak tahu sama ada dia menunggu atau tidak.


dan, dia lambat membalas pesanan ringkas yang aku kirim dengan alasan bermain permainan video terutama PES membuat aku jadi hilang sabar. aku menunggu balasannya sementara dia seronok bermain. aku tak dapat terima. sampai sekarang .(sesekali-dalam proses cuba terima kesukaannya)


dengan sebab itu, kami bermasam muka.


aku : awak buat apa? 
(mula rasa panas lain macam)
dia : duduk mengadap PC je. awak buat apa?
(taktik dia untuk ubah topik)
aku : main game ke?
dia : yer....
aku : lambat balas mesej sebab main game?
dia : minta maaf....
aku : memang game lagi penting kan.
dia : kenapa fikir macam tu.
awak lagi penting la...=(
aku : tak mengapa.
main la lagi.
dia : dah habis......
aku : main lagi. sampai puas.
dia : jangan cakap macam tu,
saya minta maaf...
aku : erm.

"erm" selalu jadi penghabisan ayat yang menunjukkan betul-betul marah atau terasa atau sedih. aku atau dia, kami sama-sama guna perkataan "erm" sebagai isyarat minta dipujuk dengan segera. (mungkin hanya aku berfikiran begitu)

dia memujuk, berkali-kali. namun aku yang memang sudah dikenali dengan keras hati, mengabaikan semua pesanan ringkas kirimannya. panggilannya juga aku biarkan tidak diangkat. semakin kerap dia memujuk, semakin mudah hati aku rasa sejuk. akhirnya, kami tetap berbaik dan saling meminta maaf walaupun ramai kaum lelaki akan mengatakan dia tidak salah, maka tidak perlu minta maaf. 


apa yang harus aku buat, sifat dia yang pemaaf dan mudah meminta maaf itulah yang menambat hati ini.
dan aku harap sifat itu tidak akan berubah sampai bila-bila.


INI




sebenarnya semasa aku membiarkan pujukan dia tidak dilayan, aku ada terjumpa sesuatu yang membuat aku bersyukur. (sepatutnya)








sekurang-kurangnya, dia tetap berusaha membalas pesanan ringkas kiriman aku walaupun sedang bermain permainan video, bola lebih-lebih lagi. dan dia setakat yang aku kenal, seorang yang sangat fokus. tentu susah baginya untuk berbalas pesanan ringkas sambil bermain bola (walau hanya sekadar permainan video). cuma aku yang tidak bersyukur. 

awak, 
saya minta maaf.

bersambung.......

No comments:

Post a Comment